Pomoce psychologiczne

 

Depresja dziecka a poczucie winy - Nie możemy cofnąć się w czasie i zmienić przeszłości, ale dzięki stosownej refleksji możemy starać się doprowadzić do pozytywnego rezultatu. Warto zastąpić niekonstruktywne poczucie winy poczuciem odpowiedzialności za możliwą zmianę. Pamiętajmy jednak, że przypisując odpowiedzialność całkowicie okolicznościom zewnętrznym lub innym ludziom (obwiniając nauczycieli, szkołę, rówieśników, internet czy robaki w jelitach), można pominąć ważne informacje dotyczące przyczyn depresji dziecka i tym samym pozbawić się możliwości udzielenia mu odpowiedniej pomocy. [kliknij aby pobrać .....]

 

"15 kroków do udanego debiutu w przedszkolu" Drodzy Rodzice! Jeśli jesteście na takim etapie życia, kiedy czeka Was przejście przez debiut malucha w przedszkolu to ten materiał jest dla Was. Zebrane pomysły mogą Wam pomóc w przygotowaniach do adaptacji dziecka w przedszkolu. Owocnej lektury! [kliknij aby pobrać .....]

 

Bliźnięta. Bliźniaki to osoby, które urodziły się z jednej ciąży mnogiej. Mogą być jedno i dwujajowe. Rozumieją się bez słów. Są bardzo mocno ze sobą związane emocjonalnie. Jak to wpływa na ich rozwój i zachowanie? [kliknij aby pobrać .....]

 

Ćwiczenia na szczęście i optymizm wg metody Body2Brain Ciało nieustannie przekazuje do mózgu informacje o przeżyciach – tych dobrych i złych. Mózg przetwarza te informacje w myśli, reakcje i działania, a przede wszystkim – w uczucia. Poniższy materiał prezentuje pozytywne postawy i aktywności, dzięki którym Twoje ciało zacznie wysyłać do mózgu nowe, pozytywne informacje. Twój mózg rozwinie w ten sposób pozytywne myśli I uczucia, które zmienią Twój stary, negatywny sposób patrzenia na świat. Nowe spojrzenie na świat pozytywnie wpłynie na Twoje działania. [kliknij aby pobrać .....]

 

Żywe obrazy czyli jak zainteresować ucznia sztuką. Żywe obrazy to zainscenizowane dzieła malarstwa. Jest to rekonstrukcja dzieł sztuki przy udziale ludzi, którzy przestawiają sceny z autentycznych obrazów [kliknij aby pobrać .....]

 

Ćwiczenia na dobry sen wg metody Body2BrainPoniżej przedstawione ćwiczenia fizyczne i myślowe wpływają na miłe przeżycia, pozytywne uczucia i myśli. Nie potrzeba dodatkowych rekwizytów ani szczególnych zdolności. Wystarczą: Twoje ciało, Twój umysł i pragnienie, by dobrze spać i mieć piękne sny.Po wykonaniu tych ćwiczeń będziesz się czuć rozluźniony/a, odprężony/a, spokojniejszy/a i wyciszony/a. Te pozytywne uczucia uczynią Twój sen przyjemnością. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Emocje Jak je zrozumieć? Poznawanie nowych ludzi, zakochiwanie się, zakładanie rodziny, troska o bliskich – wszystkie te sytuacje wywołują doświadczenia emocjonalne. Kiedy są one pozytywne, np. gdy jesteśmy szczęśliwi, pokrzepieni, podekscytowani lub zainteresowani, mamy zwykle dobre samopoczucie. Kiedy są one negatywne, np. w chwilach samotności, gdy doświadczamy krzywdy, złości, strachu lub zazdrości, zazwyczaj czujemy się źle lub jesteśmy zdenerwowani. Zachęcamy, Byś wspólnie z nami przyjrzał/ała się swoim uczuciom, ponieważ doświadczenia emocjonalne są bardzo ważnym elementem wszystkich bliskich relacji. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Naucz się odczuwać radość! Wyrażaj emocje! Skorzystaj z karty pracy. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

AFIRMACJE, KTÓRE POMAGAJĄ MYŚLEĆ KONSTRUKTYWNIE [kliknij aby pobrać .....]

 

Rusz głową - Łamigłówki [kliknij aby pobrać .....]

 

Jesteś wyjątkowy! Stwórz swoją własną afirmację kierując się poniższymi krokami. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 

Wyraź swoje emocje! Smutek. Skorzystaj z karty pracy. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Zazwyczaj dorośli, rodzice i nauczyciele, zauważają u dzieci dwa rodzaje zachowań: niewłaściwe i normalne. Co to powoduje? [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 

Jak być uprzejmym? Na co masz wpływ? Skorzystaj z naszych kart pracy? Przekonaj się! [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Inteligencja emocjonalna – szczypta teorii i garść wskazówek dla rodziców [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Kolejność narodzin a potrzeby rodziny [kliknij aby pobrać .....]

 

 

NAWYKI UWAŻNOŚCI [kliknij aby pobrać .....]

 

RUSZ GŁOWĄ - Wyślij swój mózg na krótką przerwę [kliknij aby pobrać .....]

 

Przedstawiamy kolejne ćwiczenia dotyczące uważności i emocji. Pomogą one zwiększyć uważność w zakresie uczuć doświadczanych w różnych momentach [kliknij aby pobrać .....]

 

Choć jest to dość specyficzny tekst, którego głównym narratorem jest więzień☺, tęskniący za rodziną, oceniający jej wartość w zależności od perspektywy, to temat rodziny w aktualnej sytuacji epidemiologicznej, kiedy większość z nas pozostaje w domu, wydaje się na czasie i nabiera jeszcze większego znaczenia.

Chciałybyśmy poruszyć parę zagadnień dotyczących rodziny oraz zaproponować kilka ćwiczeń dla jej członków i samych małżeństw.[kliknij aby pobrać .....]

 

 

Kolejność narodzin a sytuacja dzieci w rodzinie. Fakt posiadania lub nie rodzeństwa oraz pozycja dziecka w rodzinie ma wpływ na rozwój charakteru i kształtowanie się osobowości. W rodzinie dziecko uczy się także budowania związków z innymi ludźmi. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Kolejność narodzin a rola. Od zawsze bracia i/lub siostry w mniejszym bądź większym stopniu ze sobą rywalizowali. Są sytuacje i wydarzenia, które nasilają tę rywalizację i takie, które ją osłabiają. Na rywalizację między rodzeństwem wpływ ma także kolejność urodzenia. Poniżej przedstawię cztery najtrudniejsze przypadki. [kliknij aby pobrać .....]

 

Jak budować zaufanie i miłość w rodzinie? • Czy jest możliwe twórcze życie w małżeństwie, mimo upływających lat i doświadczeń? • Jak wspomagać rozwój dzieci i ich poczucie wartości w rodzinie? • Jak wspólnie spędzać czas, aby służył on integracji rodziny, był ciekawy, wartościowy? Odpowiedzi na wyżej postawione pytania są bardzo indywidualne i złożone, ale mamy dla Państwa do zaoferowania prostą grę rodzinną łączącą zabawę z dialogiem i komunikacją w rodzinie, która oczywiście może być twórcza. Poruszymy również kilka kwestii dotyczących funkcjonowania i komunikacji w rodzinie. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 Wielu rodziców zadaje sobie pytania: Od jakiego wieku mogę dać swojemu dziecku tablet lub telefon? Ile czasu może z niego korzystać? Jak elektronika wpływa na rozwój malucha? Podczas konsultacji z psychologiem takie pytania również padają. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom Rodzica zapraszamy to zapoznania się z materiałem. Emilia Górczyk Milena Załuska [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 Zestaw ćwiczeń dotyczących nastroju i dobrostanu psychicznego W życiu wielokrotnie przechodzimy okresy niepokoju, pragniemy usłyszeć słowa pocieszenia, aby utrzymać motywację lub znieść ból. Takich chwil często doświadczamy w samotności i sami musimy motywować się do pozostania silnymi. Można to osiągnąć przy użyciu automotywujących myśli zaradczych. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Drodzy uczniowie! Aby ułatwić Wam ten trudny czas zdalnego nauczania, przygotowaliśmy dla Was kilka wskazówek, jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu. PAMIĘTAJ! Nie jesteś sam, możesz do nas napisać -> Milena Załuska ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) i Emilia Górczyk  ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ) [kliknij aby pobrać .....]

 

 Zestaw ćwiczeń dotyczących nastroju Wdzięczność Wyniki wielu badań pokazują, że postawa wdzięczności może łączyć się z większym szczęściem, poprawą nastroju, a nawet lepszym zdrowiem fizycznym. To ciekawe, że wdzięczność odgrywa istotną rolę we wszystkich największych religiach świata. Można ją uważać za uniwersalną cechę ludzką, przekraczającą granice kultur i wieków. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

  Rodzice i ich dzieci czyli jak postawa rodzica wpływa na kształtowanie się cech u dziecka [kliknij aby pobrać .....]

 

 Wspólne zabawy na teraz i nie tylko Dom, baza z koców, poduszek…. W dobie komputerów, telefonów, Internetu chcemy podpowiedzieć Wam, zachęcić do innych form aktywności. Proponowane zabawy pomogą Wam Rodzice i Dzieci odpocząć, ale i jeszcze lepiej się poznać. Dzisiaj jedna z nich. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Kolejna część technik relaksacyjnych, wciąż w naszej ocenie, niedocenianych metod w pracy edukacyjnej, terapeutycznej i wychowawczej. Metody te mają długoletnią tradycję i są szczególnie polecane do pracy z zaburzeniami lękowymi oraz z długotrwałym stresem. A kto go w obecnej sytuacji nie odczuwa? [kliknij aby pobrać .....]

 

Jak rozwija się tożsamość?  [kliknij aby pobrać .....]

 

Co to oznacza? Bycie odważnym to znaczy posiadać umiejętność podejmowania takich działań, które mogą wzbudzać lęk, obawę czy wstyd. To radzenie sobie w sytuacjach trudnych, kłopotliwych czy ryzykownych. Jak budować odwagę u dziecka? [kliknij aby pobrać .....]

 

 

CZYM JEST STRES? • Nieraz zadajemy sobie to pytanie. • Małych i dużych zachęcamy do obejrzenia filmu „Stres - wróg czy przyjaciel”, który pomoże nam zrozumieć to zjawisko [kliknij aby pobrać .....]

 

 

CHWILA WYTCHNIENIA (O CIELE i PSYCHICE ORAZ METODACH RELAKSACJI)cz. I [kliknij aby pobrać .....]

 

Często rozmawiamy z naszymi dziećmi. Jedne rozmowy są dla nas łatwe, inne sprawiają nam trudność. Wszystko zależy od naszych umiejętności, relacji z dzieckiem, ale też tematu, który podejmujemy. Są zagadnienia, z którymi w rozmowie mamy problem, a może i nie chcielibyśmy ich podejmować, bo uważamy, że „nie umiemy”. A trzeba o nich mówić od najwcześniejszych lat naszych pociech. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 

QUIZ ZAWODOZNAWCZY część 1 Który chłopak nie chciał być strażakiem, a dziewczynka nie marzyła o karierze fryzjerki? Jednak na rynku pracy można natrafić na naprawdę osobliwe profesje, w których potrzebni są specjaliści. Sprawdź się czy znasz zawody. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Zestaw ćwiczeń dotyczących poczucia własnej wartości oraz kształtowania samooceny Część II W poprzedniej części starałyśmy skierować Twoją uwagę na to, jaką Jesteś osobą. W poniższym materiale proponujemy strategie i taktyki, które pomogą Ci przezwyciężyć nieśmiałość, a także przyjrzeć się jak radzisz sobie z emocjami. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Zabawa z dziećmi w domu może jednocześnie być dobrym czasem wspierania ich rozwoju. Oto pomysł dla każdego, kto ma pod swoją opieką milusińskich. Wspierajmy świat emocjonalny dzieci! [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 

Odczuwanie emocji wzbogaca życie i pokazuje nasz stosunek do rzeczywistości. Problem pojawia się wówczas, gdy emocje są nieprzystosowawcze i nieadekwatne oraz zaburzają funkcjonowanie. W sytuacji zagrożenia epidemiologicznego nie ma nic dziwnego w tym, że odczuwamy niepokój i lęk. Zachęcamy do zapoznania się z kolejną publikacją przygotowaną przez pracowników Poradni, w której znajdziecie Państwo odpowiedź na pytanie, jak radzić sobie z lękiem i napadami paniki. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Poszukując wartościowych treści dla rodziców i ich dzieci z obszaru uzależnień behawioralnych pragniemy zaproponować Państwu materiały do pobrania ze strony ETOH - Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych http://www.etoh.edu.pl. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Obecna sytuacja wywołuje lawinę uczuć. Wśród nich jest strach jako adekwatna reakcja na sytuację. Wśród doświadczanych emocji są też inne: złość, poczucie bezradności, niepewność, smutek. Zachęcamy do obejrzenia bardzo wartościowego webinarium, które odbyło się 18 marca b.r. Psycholog Joanna Gutral rozmawiała na ten temat z psychologiem klinicznym i psychoterapeutką dr Ewą Pragłowską ze Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Poczucie własnej wartości odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu tożsamości człowieka, a także jego funkcjonowaniu w ciągu całego życia. To stan psychiczny, na który składa się to, jak dana osoba postrzega samą siebie. Jest ono wypadkową wychowania, przeżytych doświadczeń, czy przebytych traum. To ono w bardzo dużym stopniu determinuje jakość życia człowieka. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem nt. ucznia zdolnego, jego możliwości i potrzeb. [kliknij aby pobrać .....]

 

Zapraszamy do zapoznania się z materiałem: Krótko i treściwie czyli podpowiedzi terapeutyczne, o których należy pamiętać w trakcie przeżywania objawów lękowych. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 

Obecna sytuacja zmusza wiele rodzin do pozostania w domu razem z dziećmi. Przedstawiam propozycję zajęć, które nie tylko są sposobem na wypełnienie czasu, ale również stymulują rozwój na wielu płaszczyznach. Poniższe ćwiczenie jest odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.[kliknij aby pobrać .....]

 

Dzisiaj poruszymy temat budowania bliskości i intymności między dorosłymi. Teraz na pierwszym planie stawiamy parę. W dobie koronawirusa „zamknięcie we własnych domach” na ograniczonej przestrzeni i w pewnej izolacji społecznej może powodować napięcie i sprzeczki w rodzinie. Wyzwaniem bywa odnalezienie się w nowej sytuacji domowej, zewnętrznej i wewnętrznej. Tym bardziej ważne jest obserwowanie siebie i swoich reakcji oraz odświeżanie „koloru” małżeństwa czy partnerstwa. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

 

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka… Tu mowa o dzieciach zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych. Z rad tu zawartych skorzysta z pewnością rodzic każdego małego dziecka. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Podejmowanie decyzji związanej z planowaniem kariery zawodowej to proces, w którym uczeń powinien być samodzielny, ale nie samotny. Zaistniała sytuacja stawia przed nami nowe wyzwania – zdalne nauczanie, a tym samym umożliwiła wzbogacenie oferty Poradni o elementy nowoczesnego zdalnego poradnictwa zawodowego [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Dzieci do trzeciego roku życia są w stanie skupić uwagę przez kilka minut na zabawie, około 1 minuty na zadaniu. W wieku 4 – 5 lat dziecko przez około 20 minut koncentruje uwagę na zabawie, a 6-cio letnie do godziny. Co ma wpływ na koncentrację uwagi? [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Być nieśmiałym to bać się ludzi, szczególnie tych, którzy z jakiegoś powodu są emocjonalnie zagrażający: obcych, z powodu ich nowości i nieprzewidywalności, osób posiadających władzę, osób odmiennej płci, które przywodzą na myśl możliwości związków intymnych. Pomimo negatywnych skutków i intensywności, nieśmiałość można przezwyciężyć. Ale żeby móc to zrobić, trzeba poznać jej naturę i zastosować odpowiednie metody wpływania na jej przyczyn. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Fakt, że dziecko jest zaliczane do grupy dzieci zdolnych nie gwarantuje mu osiągania sukcesów życiowych, gdyż na rozwój i życie człowieka wpływa wiele innych elementów. Biorąc pod uwagę potrzeby, cechy, zachowania dzieci uzdolnionych można wyróżnić sześć typów zachowania. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

W poprzednim artykule poruszaliśmy temat zainteresowań zawodowych. W tym materiale powiem więcej o stylu uczenia się. Od dawna wiadomo, że nie istnieje jedna skuteczna metoda nauczania dla wszystkich. Każdy człowiek ma jedno dominujące „superłacze edukacyjne”, czyli jeden indywidualny, najlepszy dla niego sposób przyswajania, zapamiętywania informacji, dzięki któremu uczenie się staje się bardziej efektywne, łatwiejsze i przyjemniejsze. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Bajka o czterech królewiczach DAWNO, DAWNO TEMU…U… Wybierz jeden z 4 kolorów. W tym materiale powiemy o teście czterech kolorów, który może służyć do samopoznania dzieci, młodzieży i dorosłych. Autorem testu jest dr Taylor Hartman, który w 1987 roku po raz pierwszy opisał swoje narzędzie. Przez kolejne lata udoskonalał ją i propagował na całym świecie. Dziś metoda czterech kolorów cieszy się duży zainteresowaniem. [kliknij aby pobrać .....]

 

Koncentracja uwagi to zdolność do skierowania uwagi (skupienia jej) na dane zadanie, myśl, wydarzenie, zjawisko itp. oraz jej utrzymania przez określony czas. Jest nam ona potrzebna człowiekowi by sprawnie funkcjonować w otaczającym świecie. Warto zatem wykonywać ćwiczenia poprawiające zdolność koncentracji uwagi. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Rodzicu… jednemu dziecku pomagasz w nauce prowadzonej systemem online, dodatkowo ogarniasz dom, wykonujesz związane z nim codzienne obowiązki, być może Sam pracujesz zdalnie, a Twoja młodsza pociecha poszukuje Twojej uwagi. Zniecierpliwiona zaczyna ”kaprysić”. No i co…? Co robisz? Aby ją czymś zająć podajesz smartfona, włączasz bajkę na laptopie, komputerze, tablecie, w telewizji…? U wielu z Was rodzą się pytania: Pozwolić, nie pozwolić? Sytuacja jest trudniejsza w obecnych warunkach. Dzieci rozpoczęły zdalne nauczanie. Wiąże się to z tym, że i tak dłuższy czas spędzają przed urządzeniami cyfrowymi. Trudno więc pisać o normach czasu spędzanego przez dziecko przed ekranem. Przecież i tak to robi? Jak wybrnąć z tej sytuacji? Czy stanowczy zakaz korzystania z mediów poza nauką rozwiąże problem? Czy jest konieczny? [kliknij aby pobrać .....]

 

 

To zdumiewające, ale uświadamiamy sobie tylko niewielką część tego, kim i jacy jesteśmy. Może w pośpiechu nie poświęcamy czasu na to, by dowiedzieć się jacy jesteśmy, nie analizujemy swoich wartości, tego, co lubimy i czego nie lubimy, podstaw naszych poglądów. Jednocześnie, to kim i jacy jesteśmy wpływa na nasze wybory, decyzje, działania, mimo, że nie zawsze sobie z tego zdajemy sprawę. Jakie wrażenie wywierasz na innych? Jak odbierasz siebie? Gdy zdarza Ci się coś dobrego, czy w Twojej ocenie, dzieje się to bardziej za sprawą losu, szczęścia czy Twojego własnego wysiłku? Poniższe ćwiczenia dadzą Ci okazję do bardziej świadomego spojrzenia na siebie. Ich celem jest samoświadomość, pierwszy krok ku pozytywnej zmianie – przezwyciężenia swojej nieśmiałości, zbudowania bardziej adekwatnej, pozytywnej samooceny, zrozumienia swoich potrzeb i celów. Pomogą Ci one nawiązać kontakt ze swoim wewnętrznym „ja” i zwiększą świadomość „ja” publicznego, które prezentujemy na zewnątrz. [kliknij aby pobrać .....]

 

 

Obecna sytuacja zmieniła rozkład dnia w wielu domach. Dzieci nie wychodzą do szkół i przedszkoli. Rodzice lub inni członkowie rodziny, którzy pozostają z maluchami powinni organizować im czas w podobny sposób, jak dzieje się to w placówkach. Inspiracją dla rodziców do tworzenia rozkładu dnia może być pedagogika Marii Montessori, włoskiej lekarki, twórczyni tzw. „Dziecięcych Domów” (Casa dei Bambini) jako alternatywy dla powszechnego systemu edukacji. Dlaczego Metoda Montessori może być inspirująca? [kliknij aby pobrać .....]